Sluiten

9 goede stappen in je eerste week in een nieuwe baan


In een nieuwe baan beginnen is spannend. Zoals alleen reizen in een vreemd land. Het is opwindend om nieuwe dingen te zien en te leren maar een andere taal en cultuur kunnen je ook op het verkeerde been zetten en je het gevoel geven van een andere planeet te komen. De eerste week in je nieuwe baan!  Hoe belangrijk is die eerste indruk? Hoe start je alles handig op? Negen tips om je zenuwen weg te werken.

 

1. Introduceer jezelf

Neem het initiatief om mensen te ontmoeten.  Groet mensen in de lift, koffiekamer of toiletten. Mensen hebben niet altijd de tijd om naar jou toe te komen dus stap zelf op ze af en leg contact. Investeer de meeste tijd in de groep collega’s dicht bij je en werk dan verder door naar de rest.

 

2. Raak bevriend met een veteraan

Een oudgediende op het werk kan je helpen om de kantoorpolitiek te leren kennen, te weten waar je wat kan vinden en wie de belangrijkste beslissers zijn. Bedrijven hebben hun eigen taal, codes in insider jokes. Zoek een ervaren collega die je op weg kan helpen. Je baas vragen waar de post-its liggen voelt ook een beetje gek.

 

3. Manage de verwachtingen van je baas en collega’s

‘Zorg dat je op de radar van de baas komt’.  Laat weten wat je wil bereiken. Laat blijken welke communicatiestijl je hebt en wat je werkuren zijn. De eerste week zet de toon.

 

4. Hoe zit het met de koffie?

Coffee Anyone? Sommige kleine gewoontes op het werk, kunnen mensen door het lint laten gaan. Wie haalt koffie? Wie vult de koffie aan?  Wie ruimt de vaatwasser in? Observeer hoe je collega’s  de dingen doen op je nieuwe werk. Er is niks mis mee om als nieuweling te vragen hoe het koffieapparaat werkt.

 

5. Demonstreer wat je in je sollicitatiegesprek beweerde

Heb je gezegd dat je een social media expert bent? Ga dan meteen aan de slag met de sociale media accounts van het bedrijf.  Heb je aangegeven creatief en pragmatisch te zijn? Maak je woorden waar en stel voor jezelf ook een lijstje samen van dingen die je wil bereiken in je nieuwe functie.

 

6. Creëer goede gewoontes

Er komt veel nieuwe informatie op je af, dus probeer je werk goed te organiseren vanaf het begin.  Een nieuwe baan is een kans om je zwakke punten eens opnieuw aan te pakken. Was je slecht in time-management? Probeer het dan vanaf nu beter te doen.

 

7. Voeg je nieuwe collega’s toe op social media

Als je officieel bent begonnen, update dan je baan op social media en ga het bedrijf en je collega’s volgen. Bevestig nieuwe contacten op Twitter of LinkedIn. Facebook wordt door velen gezien als iets te persoonlijk voor collega’s, dus wees daar discreet.

 

  8. Neem contact op met vorige collega’s 

De eerste week in je nieuwe baan is een perfect moment om ook eens contact te leggen met je collega’s bij eerdere werkgevers. Vraag bijvoorbeeld om referenties of aanbevelingen. De beste tijd om dat te doen is namelijk juist als je niet op zoek bent naar nieuw werk.

 

9. Ontdek de buurt rondom het pand

Weet je al waar de stomerij is? Of waar je koffie of een broodje kunt halen in de buurt? Altijd handig om te weten. Niet alleen voor jezelf maar ook voor klanten of zakelijke contacten.

 

Bronvermelding: Amanda Augustine, business insider